BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 7 July 2009

PPSMI

Esok kementerian pelajaran akan announce samada PPSMI akan diteruskan atau tak. Ya Allah debarnye menanti keputusan tu. Moga2 dimansuhkanlah PPSMI itu atau dirombak semula agar lebih linean (sorila kalau salah ejaan, ckgu sains tak dihantar ke kursus BI).

Banyak perkembangan yang negatif berlaku semenjak PPSMI dijalankan sebenarnya. Apepun saya tak menafikan kesan positif pun mungkin sama banyak. Tapi cuba kita renungkan bersama, kalau kita lihat mana-mana function rasmi dah tak pakai BM dah. English ajer. Sampaikan pertandingan memasak peringkat sekolah pun kene sediakan ingredients dlm bahasa Inggeris. Even artikel saya ni pun dah rojak ngan bahasa campurization. Saya turut bersedih atas lemahnya penguasaan Bahasa Melayu di kalangan pelajar sekarang. Di sekolah saya okla sbb ramai yg fasih berbahasa Inggeris. Tapi semakin lama, oleh kerana Bahasa Melayu sudah tidak ditekankan lagi, masing2 dah mula berbahasa ibunda kaum masing2. English pun dah terbang ke mana ntah.

Sekarang ni tak ada orang dah yang malu tak fasih berbahasa Melayu tapi kalau tak dapat kuasai Bahasa INggeris rasa rendah diri sangat. BUkan tu saja, students pun anggap cikgu tak pandai atau low class sbb tak mahir berbahasa Inggeris. Ni bukan saya reka2 cerita. Ini realiti, berlaku di sekolah saya dan sememangnya tak mustahil di luar sekolah lebih2 lagi.

Bagi diri saya sendiri walaupun orang kata saya fasih berbahasa INggeris, mengajar dalam Bahasa Melayu lebih memberi kepuasan kerana saya dapat menerangkan dengan lebih terperinci. Mengajar dalam BI kadang-kadang saya terpaksa tanya kepada students perkataan yg saya nak sebut tu dlm BI. Kekangan yg macam ni membuatkan students kadang2 buat muka simpati pada saya dengan mengerutkan dahi masing-masing. Saya faham mereka tu cuba nak memahami dengan betul apa yang saya cuba hendak terangkan...hehehe alhamdulillah students saya ada sifat hormat pada saya. Ada sesetengah cikgu, mungkin sebab bersikap lembut terhadap students, mereka main sound aje cikgu punye BI. Kemudian tak beri dah perhatian kepada pengajaran. Motivasi cikgu tu hancur kerana direndah-rendahkan oleh murid. Sian cikgu....

Saya suka sangat dengan cadangan supaya syaratkan Bahasa Inggeris sebagai subjek wajib lulus untuk mendapatkan sijil SPM. BArulah adil. Jangan kerana nak wajibkan murid kuasai satu subjek, subjek lain yang penting menjadi mangsa. MAsalahnya subjek sains dan matematik bukannye satu. tapi 5 subjek. Modern Maths, Additional Maths, Chemistry, Physics and Biology. Lebih baik kita perkukuhkan penguasaan subjek BI tu sendiri, bukan ganggu subjek lain.

Walaubagaimanapun saya nampak kesan positifnye penggunaan BI dalam subjek sains dan matematik. Dalam sehari murid nak tak nak terpaksa juga membiasakan diri dengan mendengar dan berinteraksi dalam Bahasa Inggeris. Lama-lama mereka pun terbiasa. Cuma kesannya memang menyedihkan bila kita tengok tak ramai murid yang ambil berat penggunaan Bahasa Melayu yang betul. Sudahla BM baku dah dimansuhkan, bahasa generasi sekarang pun dah berevolusi menjadi lebih 'rock' dan slamber. Ejaan dalam SMS lagi lah teruknye. Maknanya sekarang BM yang betul hanya akan digunakan dalam subjek BM sahaja seumur hidup. Nak harapkan media pun, saya yakin tak lama lagi media juga akan menggunakan Bahasa Melayu 'rock' jika PPSMI tidak dirombak. Mari kita tunggu dan lihat...hmmmm sayangnye bahasa.

0 Komen: