BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 28 July 2009

Cinta

Cinta....
Entah kenapa dah letih dengan perkataan ni. Dalam lagu, filem, drama, dengan kawan2...setiap hari ada je berlegar isu ni di mana2. Padan pun letih. Kalau happy stories takpe jugak, ni yang sad ones...tu yang jadi letih tu. LOVE is a word that describes a strange feeling that can make people's lives complete or can kill your enthusiasm and end your life at the same time. Wow, is it really that powerful???....haha, yes indeed!

Dulu masa kecik2 tengok cerita Hindustan selalu pelik bila CINTA tu terlalu diagung-agungkan sampaikan kononnya ada satu ketika si lelaki dah sedar dia cintakan si perempuan ni, so dia kene kejar supaya perempuan tu tak sempat pergi jauh. Tapi malangnya si lelaki ni takde kenderaan nak kejar, so dia pun berlari sambil minta tolong pada sesiapa yang dia sempat jumpa. Tiba-tiba terserempak dengan seseorang. Mulanya dia taknak tolong sbb bukan dia kenal pun. Tapi bila sebut pasal cinta, yang org tadi tu terus je berusaha sehabis baik tolong kejar perempuan tu. On the way bila terjumpa orang je kwn yg nak tlg tadi tu d kecoh kat org lain, sungguh-sungguh dia cakap ngan yang lain suruh cepat tolong orang ni, ni soal CINTA! (heheh geli ati bila ingat lagak mereka ramai2 buat mcm larian marathon..kehkeh) Kemudian aksi kejar-mengejar pun diteruskan dan at last dapatlah lelaki tadi meluahkan cintanya pada perempuan tu. Cuba la kita fikirkan, ada ke dalam dunia ni, katakanlah ada orang nak minta tolong kat kita pastu dia cakap, "Tolonglah saya, ni soal cinta," lepastu dengan sepenuh daya kita nak tolong orang tu...hehe, lainla kalau emergency nak bersalin ke ape ke.

Tapi nak cakapnya betapa kuat rupanya penangan sebuah perasaan halus bernama CINTA ni, sehinggakan ianya boleh menentukan jatuh bangun hidup manusia. Orang kata hidup tak bermakna tanpa CINTA. Betullah, saya tak nafikannya. Apa lagi cinta ibubapa dan sahabat2 kita.

Cinta Manusia


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Secara zahirnya manusia boleh hidup tanpa adanya cinta dari orang lain. Sebab dalam diri setiap manusia masing-masing mempunyai akal dan fikiran yang boleh berfungsi dengan baik tanpa bantuan sesiapa pun. Dengan itu manusia boleh berusaha untuk mencapai dan memenuhi kehendak diri masing-masing samada untuk jadi kaya, warak, jadi bijak dan berilmu atau apa sahaja tanpa melibatkan perasaan cinta.

Tetapi pada hakikat yang sebenar, perasaan cintalah yang boleh mendorong kejayaan mencapai apa sahaja cita-cita manusia. Tengok sahaja keadaan anak-anak yatim piatu. Mereka membesar tanpa merasai dorongan daripada cinta ibu bapa. Berapa ramai dari kalangan anak-anak yatim piatu yang berjaya mendorong diri sendiri untuk mencapai kejayaan yang membanggakan? Tak ramai sebenarnya. Kebanyakan anak-anak yatim piatu merasa diri mereka kekurangan berbanding orang lain dan merasakan jika mereka berjaya sekalipun mereka tidak dapat menikmati bagaimana rasanya membuatkan ibu bapa bangga dengan diri mereka. Bagi kanak-kanak lelaki, status 'anak yatim' inilah yang dikatakan membuatkan mereka susah untuk dididik dan susah untuk mendengar kata dan nasihat. Mereka akan cenderung untuk bersikap agresif terhadap orang lain.

Cinta antara lelaki dan perempuan juga menjalani fungsi yang sama, iaitu saling mendorong untuk mencapai sesuatu kejayaan. Kalau masa zaman saya belajar dulu, kebanyakan 'coupling' ni akan bermula dlm tempoh sebulan sblm exam. Pelik tetapi benar. Kenapa terjadi demikian? Sebab yang sama, supaya 'the force is with you' untuk belajar dengan lebih bersemangat. Tapi kalau putus cinta dekat2 nak exam, aduhai alamatnye kemungkinan besar untuk terpaksa repeat sem tu amat2 lah tinggi.

Banyak yang saya belajar daripada cinta sesama manusia ni. Mungkin ini bagi pandangan saya yang kadang2 skeptikal dalam menilai sesuatu.

1. Cinta manusia mudah dibayangi oleh wajah perempuan yang cantik dan menawan.

Tak caye ke? hehe... Ramai yang suka menafikan perkara ni tapi, saya pasti penafian itu mungkin atas kurangnye penelitian terhadap fenomena ini (huhu...ayat fizik!) Senang ceritalah, kalau orang yang cantik ada kekurangan, contohnya tak pandai buat keje rumah atau tak mengamalkan suruhan agama, kita sebagai orang yang berada di sekelilingnya akan mudah mencipta alasan untuk dia. Contohnya, "Ala, manusia bukannye perfect, nanti dia belajarlah buat keje rumah." atau "Ala, dia tak pakai tudung pun takpe, nanti aku boleh didik dia sikit2, lama2 oklah." ataupun yang paling syok "Rilek ar, tak pakai tudung tak bererti jahat. Yang penting hati..." dan bermacam-macam lagi contoh yang saya boleh bawa tapi tak larat nak tulis. Saya bagi contoh perempuan cantik sbb kebanyakan lelaki mudah lemah lutut dengan perempuan cantik. Tapi apepun, perempuan pun ada sifat ni, walaupun dalam konteks persahabatan sesama perempuan. Tak caye? perhatikan sendiri...

2. Cinta manusia selalunya bersyarat

Maksud saya ialah kasih sayang yang kita bagi pada pasangan kita atau sahabat kita atau rakan sekerja kita mesti atas sesuatu sifat yang dimiliki seseorang itu. Contohnya, kalau lelaki nak cari isteri mesti cantik, pandai masak...etc dan kalau dalam berkawan kita akan cari orang yang boleh memajukan kita dan menolong kita. Sebab tu kalau dalam mana-mana talk motivasi pun, banyak nasihat diberikan supaya ubah diri kita menjadi positif jika kita mahu ramai kawan atau disenangi orang di sekeliling kita. Cuma dalam konteks kekeluargaan, kebanyakan kasih sayang yang diberi adalah tak bersyarat, terutama kasih sayang dari ibu bapa. (Kat sekolah pun macam tu taw, cikgu sayang semmmmmuaa murid die...heheh)

3. Cinta manusia high maintenance

Kalau sesiapa yang bercinta dan berkahwin mesti tahu, bahawa kalau dah bercinta kene maintain untuk pastikan the sparks stay alive. Takleh wat dono je lepastu expect cinta tu berkekalan dengan sendirinya. Kene ada makan2 hati sikit, kene ade gaduh2 sikit, kene ade blanje2 sikit, calling2, darling2, pe lagi ek...kene ade jiwang2 n macam2 lagi lah. Kalau takde seme tu, mmm tawakkal jelah boleh tahan brape lama...hik hik

4. Cinta manusia bersifat keduniaan

Tak dinafikan ada cinta manusia yang boleh bawa seseorang ke syurga Allah, iaitu bile adanya sifat saling mendorong untuk meningkatkan keimanan seperti beribadah bersama dan sebagainya. Tetapi secara general jika tak sandarkan cinta tu kerana Allah, jangankan ke syurga, ke anak cucu pun belum tentu. Rugi sgt cinta yang berlandaskan hawa nafsu ni, sbb dah la sifatnye tak kekal, tak meningkatkan iman, jadi nak ke mana kita dengan cinta yang macam ni...nauzubillahi min zaalik.


Cinta ALLAH


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Kalau sebut cinta kepada Allah dan CINTA ALLAH itu sendiri barulah hilang segala gundah gulana dan keserabutan. Cinta Allah adalah cinta yang teragung, yang paling mulia dan suci. Kenapa?

1. Cinta Allah tak memandang rupa paras dan tak bersyarat

Terbalik dari cinta manusia, cinta Allah tu tak memandang rupa atau sebarang sifat kekurangan diri kita. Even orang berdosa pun masih berpeluang merebut cinta Allah jika betul kaedahnya. Kalau seseorang manusia dapat merasa cukup dengan cintanya kepada Tuhan, dialah orang yang beruntung kerana tak perlu lagi berhempas pulas mengejar cinta manusia yang penuh dengan syarat2 tu.

2. Cinta Allah tak bertepi

Tiada limit untuk sesiapa dan berapa ramai pun yang berkongsi cinta Allah. Semua orang berpeluang merasai nikmatnya dan berpeluang menerima ganjarannya di dunia dan akhirat. Cinta Allah kekal selama-lamanya tanpa ada deadline atau sempadan. Macam yang saya cakap tadi semua orang berpeluang merasai cinta Allah asalkan hatinya dibuka untuk menerimanya.

3. Cinta Allah mendamaikan

Kalau cinta manusia, kite kene berusaha gigih untuk maintain perasaan cinta tu sbb kalau cinta manusia kene berbalas baru boleh bahagia. Berbeza dengan cinta Allah, kita boleh menikmatinya tanpa rasa ragu2 sbb the 'love is always in the air'...It's for everyone to feel and to receive. Tak complicated at all, sbb dgn mudahnya kalau kita ada usaha untuk prove cinta kita pada Allah dengan mengingatiNya pada setiap detik waktu yang berlalu, the love will be ours. Dan Allah pun janji, selangkah kita menuju Allah, Allah akan mendekati kita dengan 1000 langkah dan kalau kita mendekati Allah dengan berjalan, Allah akan mendekati kita dengan berlari. ha, ape lagi yang kita nak? Fa bi ayyi aala irabbikuma tukazhibaan?

4. Cinta Allah membawa kepada nikmat syurga yang tak tergambar indahnya

The title says it all. Inilah impian, idaman bagi setiap hati yang beriman. Menempatkan diri di syurga Allah bukanlah susah cuma jalannya juga bukan mudah. Dengan jumlah amalan kita yang ada takkan mampu untuk membeli satu tiket pun ke syurga. Yang mampu membelinya hanyalah cinta Allah iaitu rahmat Allah kepada hambaNya yang Dia redha. Dengan rahmatNya lah seseorang mukmin itu boleh ke syurga.

Banyak lagi sebenarnya hujah untuk membuktikan betapa ceteknya cinta manusia dan betapa dalamnya cinta Allah. (tapi kalau cinta manusia kerana Allah, kire lebih dalam sikit la) Yang saya tulis ni setakat yang terlintas di minda di waktu dan ketika ini tanpa saya merujuk kepada mana2 kitab atau artikel. Jika ada teguran silakanlah, so far org yang mengunjungi blog saya senyap dan tak pernah komen apa2. Tandanya setuju tu.. :P

Akhir kata, saya bukanlah insan yang menolak cinta manusia dan mengejar cinta Allah semata-mata, kerana atas suruhanNya jugalah manusia disuruh menjaga Hablu minaLlah dan Hablu minannas (hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia). Cuma sekiranya kita kecewa dengan cinta manusia, jangan lupa bahawa ada satu cinta yang lebih agung dan suci yang sememangnya telah dianugerahkan kepada manusia yang mencarinya. Cinta Allah yang kekal abadi.

4 Komen:

Akram_imah said...

fuh, termotivasi sebentar!!!

..::hidup bahagia::.. said...

salam..
sy setuju dgn entri ni tp sy x senyap..ni komen pertama sy..

shira said...

salam...nk raih cinta manusia..kena raih cinta ALLAH dulu...btol x??hmm..-kak yana..nie shira...

Liana Soleha said...

shira!!! how did u find me ha? hehe thanks sudi lawat...akak lupe nk bg ssuatu kat shira lah....