BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 8 July 2009

Yahoooo...hidup Muhyiddin!!!




Berita jam 9 mlm kali ni mme mendebarkan. Seperti rancangan realiti, kami serumah menunggu dgn penuh pengharapan, apa agaknye keputusan KPM utk PPSMI... Bukan ape, awal2 tadi dah dengar ura2 PPSMI dimansuhkan. Al-maklumlah, konon2 bizi sgt kat sekolah tu, paper tak terbaca, nak gosip pun tak sempat. Bila dah dengar announcement tu, masya Allah, seronoknye, muka masing2 berseri je tiba2. RAse2nye kalau ade lah pihak TV interview kami pendapat tentang PPSMI dimansuhkan, kami akan menjawab dengan suara penuh excitement dengan tangan2 sekali naik. hehe...ALhamdulillah Muhyiddin Yassin tak menghampakan kami para guru yang bermasalah dengan dasar yang dilaksanakan tiba-tiba tu.

Yang paling menggembirakan kami ialah ulasan Pak Menteri Pelajaran sendiri terhadap penurunan penguasaan matapelajaran Sc n maths yang saya kira sangat jujur dan bertanggungjawab. Sebelum ini seluruh warga pendidik tahu bahawa wujud penurunan dalam penguasaan pelajar terhadap matapelajaran sains dan matematik yang mungkin berlaku akibat daripada kelemahan penyampaian guru, kurangnya pemahaman murid disebabkan bahasa yang kurang difahami atau kurangnya kebolehan pelajar menghuraikan jawapan yang tepat bagi solalan subjektif. Namun penurunan tersebut tak pernah dilaporkan. Sikap telus seperti ini lah yang perlu diamalkan di Malaysia, terutama di peringkat kerajaan kerana dah banyak sgt penipuan atau pemesongan maklumat dilakukan semata-mata untuk mempertahankan sesuatu dasar yang dipertikaikan masyarakat. Biasalah politik. Syukurlah Muhyiddin Yassin telah membawa satu budaya yang terbaik, iaitu tidak mempolitikkan pendidikan.

Langkah menambahkan bilangan masa P&P Bahasa INggeris dalam jadual murid saya kira sebagai satu langkah yang lebih bijak kerana peranan meningkatkan penguasaan BI adalah atas bahu guru matapelajaran BI, bukan subjek lain. Mengapa guru Sains dan Matematik terpaksa berhempas pulas (struggle) untuk menguasai bahasa yang mungkin tidak begitu fasih bagi mereka, sedangkan tiada tindakan yang lebih proaktif dilakukan oleh guru B. Inggeris untuk meningkatkan pancapaian BI murid? Kemudian, apabila murid menghadapi masalah pembelajaran, diperkenalkan pula subjek baru iaitu EST - English for Science and Technology yang membuatkan guru BI pulak struggle dengan istilah dan konsep sains.

Apepun semuanya dahpun selesai dengan keputusan yang baru dibuat ni. Walaupun saya kecewa sikit sebab sepanjang mengajar 3 tahun dlm bahasa INggeris saya tak sempat pun merasa dapat elaun mengajar BISP (elaun mengajar dalam bahasa Inggeris) kerana masalah teknikal, saya tetap menyambut baik keputusan ni. Insyaallah guru2 sains dan matematik akan lebih bermotivasi untuk memastikan murid dapat memahami matapelajaran Sains dan Matematik dengan baik.

Cikgu2 sains dan maths, jom kiter ajar murid2 kiter habis2an...!!

0 Komen: