BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 22 July 2009

Ukhuwah Lama Yang Hadir Kembali

Semalam adalah hari yang seronok sangat. Sebab dah lama tak bersembang dengan sorg 'adik' ni yang saya amat segani dan cemburui bernama Hairul Faizal Isa, bekas pelajar Darul Quran JAKIM. Sekarang dia kat Syria melanjutkan pelajaran dan dari conversation semalam saya dapat tahu kemungkinan besar lama lagi dia di sana. Faizal ni happy go lucky dan mesra rakyat orgnye, sbb tu mudah je nak geng dgn die. Rasa bertuah sgt bila dapat bersahabat dgn seorang 'hamilil quran' - pembawa al-Quran. Kami kenal masa berprogram di Masjid KLCC di mana saya yang menjadi tukang contact. Atas keramahan dia, kami agak baik dan alhamdulillah setelah 3 tahun dia ke Syria dan kami tak contact each other, kami berkesempatan YM malam semalam. INgat lagi masa die dah nak fly...terharu bila die sms saya untuk beritahu. Terasa ukhuwah tu sesuatu yang amat3x berharga.

Tak banyak kami dapat bercerita dalam masa 2 jam lebih tu sbb dia tak blh nak taip laju. Tapi dia bercerita tentang dia ada menghadapi masalah kesukaran utk mendapatkan visa dan ancaman pihak berkuasa Syria terhadap orang-orang yang disyaki terrorist. Hehe, sian die. Muka die baik pun blh kene cap terrorist. BAgi saya ni biasa dihadapi oleh mana-mana perantau di dunia ini. Kene terima lah, sbb of course mereka nak menjaga keamanan di negara mereka. AKhirnya disebabkan misunderstanding dengan pihak imigresen Syria, Faizal tidak dibenarkan meneruskan pengajian di maahad tempat dia belajar. Saya pun turut merasa kesedihan yang dialaminya, sebab di maahad tu dia rapat dengan syeikh2 di sana dan merupakan 'anak emas' salah seorang syeikh di sana. Tapi apakan daya, kene ikut peraturan dan undang2...akhirnya Faizal bakal meneruskan pengajian di maahad lain pula. Saya berdoa semoga segala urusan Faizal di sana dipermudahkan oleh Allah. Semoga dia bersabar dengan ujian ini, dan dapat hikmah dari apa yang berlaku.

Harap-harap dapatlah kite bersembang lagi. Cemburu sgt dengan jalan hidup dia yang dipenuhi dengan talaqqi dan kuliah2 di masjid. Bagaimana Allah telah menjuruskan hati dia dan sahabat2 seperjuangan di sana untuk mencintai ilmu tanpa jemu. Subhanallah, jelesnyeeeee!

Ya ALlah kurniakanlah istiqamah kepadaku dan sahabatku Hairul Faizal Isa dalam mencintai agamaMu...amiin.

Ha, kalau nak tahu siapa adik saya yg special ni blhla bukak link ni...
Persatuan Pelajar Malaysia Syria

0 Komen: